Директорът на Драмата в Пловдив Кръстьо Кръстев се опитва да обясни на последните служители в театъра, кой е виновен, че закриха Родопския драматичен театър в Смолян |
Поне 15 от общо 18 души, работещи в театъра в Смолян, ще бъдат съкратени и ще трябва да отидат на борсата. Това стана ясно днес на среща между хората и Кръстьо Кръстев, директор на Драматичния театър в Пловдив.
Със заповед на министъра на културата Вежди Рашидов от утре-1 февруари се закрива Театрална сцена "Николай Хайтов", както съществуваше театъра през последните 2 години.
Единственият вариант на хората-основно технически персонал, но сред тях и актьори, е да отидат да работят и живеят в Пловдив.
„Още сега мога да им издам заповед за започване на работа към Драматичния театър”, обяви Кръстев, който е бивш дългогодишен директор на културната институция, преди да се премести в Пловдив.
Той обаче призна, че не може да предложи на персонала нищо друго освен заплати, които едва ли ще стигнат за наеми и консумативи, камо ли за нормален живот.
„Предстоят разговори с всеки поотделно, случаите са индивидуални и всеки сам трябва да реши, дали ще го устрои това, което мога да предложа”, обясни Кръстев и добави, че трима души вече са приели да се преместят в града под тепетата, но отказа да назове имена.
„Ситуацията е напрегната, неприятна. Попитайте общината защо се стигна до тук”, коментира шефът на театъра в Пловдив. Според него до тази ситуация се стигнало след като държавата е приела решението на Общинския съвет в Смолян, сградата на театъра да се прехвърли безвъзмездно на местната управа.
До ликвидирането на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов, който е с 60 годишна история и традиции, се стигна след около две години политически игри и врътки, празни обещания и лъжливи планове за бъдеща реформа.
Родопският театър се оказа единственият в България, който по „пилотен проект” се трансформира в Театрална сцена под разпореждането и административното ръководство на Пловдивския драматичен театър.
За годините 2011г. и 2012г издръжката му е била по 240 хил.лв. Приходите от билети са били - 60 хил.лв. Как и защо това се случи, след като през 2010г. Родопският театър е бил с повече зрители и пълни зали от Варненския театър? Бившият му директор Кръстьо Кръстев отговори така:
„Нямаше кой да лобира пред властимащите за смолянския театър”.
„Не, просто „някой„ искаше да вземе театъра и да прави с нея своя бизнес”, бяха част от репликите на присъстващите на срещата - последните останали служители в театъра, които скоро вече също няма да са там. А институциите продължават да си прехвърлят топката и да бягат от отговорността, че са унищожили театрална дейност на поколения творци. Както и надеждите на младите, които искат да правят изкуство на смолянска сцена.
Сега най-щастливият обитател на емблематичната сграда, някога храм на Мелпомена, е кучето Балки, което блажено спи на прокъсан диван във фоайето на ІІІ-я етаж. Някога пълен с живот, идеи и истински вдъхновена арт гилдия.
Щиляна Чакърова