Какво е празник за душата, подарен от изкуството, могат да кажат смолянчани, които снощи гледаха двата танцови спектакъла на Националната опера и балет на сцената на Родопския драматичен театър.
И след като от години почти няма театър, киното е лукс, а най-голямото културно събитие в града е откриването на художествена изложба, на 8 април публиката си тръгна истински развълнувана. Билетите за представлението бяха разпродадени, голямата залата беше пълна, свободни останаха единични места на балкона.
След изключително успешните си гастроли през изминалия сезон във Великобритания, Катар и в страната, балетът на Софийската опера прави пролетно турне преди Великден в Смолян, Благоевград и Кюстендил. Поставянето на съвременни балети е нетрадиционно за класическия репертоар на Софийската опера, но артистите приемат предизвикателството с радост и професионална дързост.
„Турнето ни е част от мисията на Софийската опера и балет да направи класическото изкуство достъпно за жителите в цяла България”, казва прима балерината Сара-Нора Кръстева, заместник-директор по балетните въпроси.
„Това се случва на смолянска сцена за пръв път , а преди това бяха водени дълги и трудни преговори, за гостува балетът в Смолян“, сподели мениджърът на театъра Адреан Петров.
Смолянската публика се наслади на два балета на съвременни американски хореографи – „По средата, леко издигнат” с хореография - Уилям Форсайт и „Концертът” с хореография - Джером Робинс, по музика на Шопен. Като част от спектакъла „Големите американски хореографи – Баланчин, Форсайт и Робинс”, двата балета имаха изключително успешна премиера в националния оперен театър преди година.
Не е нужно да знаеш какво е „па -дьо-дьо“, за да гледаш как танцуват най-добрите български балерини и балетисти на смолянска сцена и да оцениш, че това е не просто празника за душата, а истинско събитие.
Изключителни атлетични тела, провокираща хореография и музика- повече ритъм от колкото мелодия, заковаха погледите на всички в балета „По средата, леко издигнат”.
Постановчикът Катрин Бенетс казва, че е предизвикателство за танцьорите да направят нещо различно, каквато е хореографията на Уилям Форсайт. „Тази хореография дава нов вид усещане на телата и мисля, че изпълнителите се забавляват с предизвикателството”, казва още Катрин Бенетс.
„Концертът” пък повдигна настроението и разсмя искрено публиката в залата.
Той е комедиен балет с хореография и етикетът позволява да се смеете от сърце, докато го гледате, споделя за него хореографът Киплин Хюстън, постановчик на творбата.
Балетът се играе почти без прекъсване от 50-те години на ХХ век, когато е писан. Наричан е "лунатичен" и "шедьовър на комичното балетно изкуство".
Пълен с абсурдни обрати, той започва като класически концерт на Шопен, но накрая танцьорите се превръщат в пеперуди.
В ролите се превъплътиха солистите Марта Петкова, Цецо Иванов, Катерина Петрова, Александра Дрангажова, Никола Хаджитанев, Корадо ди Лоренцо, Венера Христова, Лора Бошнакова, Милена Тодорова („По средата, леко издигнат”) и Марта Петкова, Цецо Иванов, Вихра Маджарова, Тодор Ангелов, Никола Арнаудов, Росен Канев, Георги Банчев, Людмила Илиева, Александра Дрангажова, Лора Бошнакова („Концертът”).
Смолянската публика изпрати с бурни аплодисменти артистите, кошници с цветя бяха поднесени от името на кмета Николай Мелемов и областния управител Димитър Кръстанов, а момиченце от публиката се престраши и поднесе букет на една от най-атрактивните солистки на сцената.
„Прекрасно“, „Вълнуващо“, „Истинска класа“ бяха само част от коментарите на смолянската публиката след края на представлението.
Щиляна Чакърова