Монументалната картина е в плачевно състояние, но със средства от "13 века България" ще бъде реставрирана в Смолян |
Уникална картина от средата на 20-ти век, изобразяваща родопска сватба между християнин и мюсюлманка, чака реставрация от специалистите в Художествената галерия в Смолян.
Автор на монументалното платно „Родопска сватба” е първият смолянски художник Анастас Стайков, който работил по него повече от 8 години, но гогато го завършил през 1957г. , бил наказан от тогавашната комунистическа власт.
Автентичният шедьовър е с размери 4 на 2,50 м., изпълнен с 80 човешки фигури, запечатани в паметния семеен ритуал на влюбени от две вероизповедания.
В многофигурната композиция отчетливо са вплетени символите на двете изповядвани в Родопите религии и освен художествена има и друга стойност.
„Картината има историческа стойност, дори драматична, защото това платно е повлияло върху живота на талантливия художник до края на дните му. При представянето на картината в Пловдив през 1958 г. изложбата е посетена от 35 000 души, а творбата е приета много добре от публиката“, обясни директорът на Художествената галерия в Смолян Иван Пеев.
Художникъте обвинен от Съюза на художниците в натурализъм и бягство от соцреализма и е понижен от член на СБХ в кандидат- член. Тогава Владимир Димитров – Майстора подкрепя родопския творец и заявява, че платното е истинска българска картина, истинска българска живопис, но думите му били подминати.
Заради обидата Стайков оставя четките и спира да рисува цели 15 години.
Сега тя се съхранява в Художествената галерия в Смолян, през годините е минала през Окръжния народен съвет, била е в местен музей и в учителския институт, но после е прибирана на и на руло престоява в различни складове, задари което днес е в окаяно състояние.
Приживе авторът, станал родоначалник на три последващи поколения художници, я прибира, а сега дъщеря му Мария Стайкова я дарява на галерията, която ще я реставрира със средства от дарителски фонд „13 века България”.
Щиляна Чакърова