Известният със своите амбициозни новогодишни решения и обещания Марк Зукърбърг си постави за 2016 г. може би най-предизвикателната цел. След като преди дни обяви, че възнамерява да разработи система за изкуствен интелект, която да улеснява ежедневието в домовете на хората, сега той добави, че „2016 г. ще е голяма година за пускане на технологиите на бъдещето“.
Главният изпълнителен директор на Facebook обяви в личния си профил в социалната мрежа, че от 6 януари стартират предварителните поръчки за покупка на очилата за виртуална реалност Oculus Rift.
„Ние вярваме, че виртуалната и разширената реалност ще бъде следващата голяма изчислителна платформа, която ще промени начина, по който ние всички се свързваме и общуваме. Oculus осигурява най-доброто преживяване за виртуална реалност в света“, пише той.
Зукърбърг анонсира, че скоро компанията му ще осъществи първия полет на своя задвижван със соларни панели дрон Aquila, част от амбициите на Facebook да свърже с интернет отдалечени части на света (проектът Internet.org). Дронът е с размах на крилете 140 фута (около 42,6 метра - бел. ред.) и тегло под 1000 паунда (453 кг). Той е покрит със соларни панели и е кръстен на орела, който е носил светкавиците на Зевс в гръцката митология. Според мениджъра през тази година Facebook ще успее също така да постави началото на проекта си за сателити в орбита, с които Субсахарска Африка да получи интернет.
Зукърбърг обърна внимание и на напредъка в областта на изкуствения интелект (ИИ). „Ние наскоро построихме прототип, който съчетава разбирането на езика и визия, така че да може да отговаря на въпроси за изображение. Използваме ИИ, за да помогнем на незрящи хора в в нашата общност да „виждат“ снимки на приятелите си чрез нашата система“, пише още милиардерът.
Припомняме, че още в неделя той изреди част от предизвикателствата си за годината. „Личното ми предизвикателство за 2016 г. е да изградя прост изкуствен интелект, който да управлява дома ми и да ми помага с работата ми", сподели в неделя Зукърбърг в публикация в личния си профил във Facebook. По думите му системата ще е нещо като иконома JARVIS от комиксите за "Железния човек".
Проектът Oculus Rift започна през 2012 г. с кампания за набиране на финансиране в Kickstarter. През 2013 г. компанията представи и първата версия на очилата за разработчици на софтуер и игри. Впоследствие през 2014 г. Oculus VR стана собственост на Facebook срещу 2 млрд. долара.
По-късно компанията усилено започна да разработва умните си очила и сключи партньорства с други фирми, например Samsung, с които заедно разработват Samsung Gear VR. Това устройство обаче разчита на екрана на смартфон и няма да е конкурент на Oculus VR.
От сайта на производителя стана ясно, че Oculus Rift струва 599 долара. Цената е по-висока от очакваната, защото мнозина анализатори очакваха Facebook да субсидира разработката. Но дори и тази цена може да е донякъде измамна, като се има предвид, че покупката на очила за виртуална реалност изпълнява само половината от необходимите условия за качествени VR забавления.
Другата половина изисква наличието на достатъчно мощен от графична гледна точка геймърски компютър, а според оценка на производителя на видео карти NVIDIA това условие се изпълнява от едва 1% от работещите към днешна дата компютри. Друга възможна спънка пред този тип забавления е все още относително ограниченото количество съдържание. Наистина в окомплектовката на очилата Oculus Rift са включени две игри - EVE: Valkyrie и Lucky’s Tale, но това изглежда недостатъчно.
Мощен компютър с достатъчно памет за виртуалната реалност би струвал поне 1000 долара, изчисляват специалисти.
Освен това стана ясно, че стартът на продажбите на контролера Oculus Touch се отлага. Първоначално това устройство трябваше да излезе на пазара през първата половина на 2016 г., но разработчиците имат нужда от допълнително време за подобряване на ергономичността и прецизността на работа, затова то ще се забави неопределено време. Затова първите партиди на Oculus Rift ще се доставят с контролера за Xbox One. Oculus Touch се очаква през втората половина на годината, като ще улесни управлението на игрите и виртуалната реалност.