От Клеопатра до Разия Султан - историята е изпълнена с могъщи жени, които са се противопоставяли на нормите на своето време. Но чували ли сте някога за царица Кубаба? Управлявала в Шумер около 2500 г. пр.н.е., тя може би е първата документирана жена владетел в древната история.
Царица Кубаба е завладяваща фигура в историята на Месопотамия, за която се смята, че е управлявала града-държава Киш през третото хилядолетие пр. н. е. Нейната история е важна част от загадката за разбирането на ролята на жените в древните общества.
Списъкът на шумерските царе. Кредит: Вляво: Ashmolean Museum ( Public Domain ) и вдясно: Призмата Уелд-Блундел, ( Gts-tg / CC BY-SA 4.0 )
Царица Кубаба и царският списък
Името на Кубаба фигурира в списък, известен като "Царския списък", който е единственото писмено свидетелство за нейното управление. В него накратко е отбелязана продължителността на царуването на всеки отделен цар и градът, в който е царувал. В този списък тя е наречена "лугал" или цар, а не "ереш" (царица-съпруга, консорт). От този изчерпателен списък нейното име е единственото женско име, което фигурира в него.
"След това град Мари бил победен и царската власт била отнета в полза на Киш.
В Киш царица станала Ку-Баба, жената съдържателка на таверна, която заздравила основите на Киш. Тя управлявала 100 години.
Една царица управлявала 100 години."
Всъщност този списък не е най-достоверният исторически източник. В него често се размива границата между историята и легендата. Пример за това е името на Енмен-лу-ана, за когото се твърди, че е управлявал 43 200 години. За царуване на Кубаба се сочи, че тя е била начело на Шумер 100 години, число, което вероятно е преувеличено, тъй като нейната история е митологизирана, но все пак показва, че е управлявала дълго. Едновременно с това съществува вероятност интерпретираната концепция за времето да е различна от системата, която следваме днес.
Възход към властта: Кръчмарка, превърнала се в богиня?
"Жената кръчмарка, която заздрави основите на Киш".
Фактът, че писарят, който е написал Списъка на царете , е стигнал толкова далеч, че е добавил, че тя е здравила основите на града, е забележителен, като се има предвид, че много от другите записи, изброяващи различните царе, включват само тяхното име и продължителност на управлението им и нищо за качеството на тяхното управление.
За съжаление, не знаем много повече за времето й на власт, но някои източници казват, че е било по време на период на относителен мир.
Възходът на Кубаба към властта в Киш е забулен в мистерия, но общоприето мнение е, че тя е била съдържателка на таверна, което може да се тълкува като барманка или да се свърже с проституцията, както е в древните шумерски текстове. Град Киш е бил известен с богатството и властта си и е изиграл значителна роля в развитието на месопотамската цивилизация .
Известни феминистки учени-ревизионисти, като Клаудия Зутер (Claudia Suter) например, пишат, че Кубаба понякога е характеризирана като съдържателка на публичен дом, което е начин да я омаловажат и показва "отношението към жените в доминираното от мъже ранно месопотамско съсловие".
Клинописни таблици от древен Шумер изобразяват значението на бирата в икономиката и обществото на древна Месопотамия. Кредит: Jim Kuhn/ CC BY 2.0
Напротив, варенето и продажбата на бира в древния месопотамски свят е било изключително уважавана дейност. Съществувала е древна асоциация между женската божественост и алкохола, а според теолога Карол Фонтейн (Carole R. Fontaine) Кубаба би била възприемана като "успешна бизнесдама".
Твърди се, че е била любезна и справедлива към клиентите си, което ѝ спечелило репутацията на добронамерен човек. С течение на времето репутацията ѝ се разраства и тя е почитана като богиня. Това обяснява нейното издигане като царица, тъй като не се е омъжила за някой цар, нито е наследила властта от цар.
Съществува легенда, според която онези владетели, които не успявали да признаят по подходящ начин бог Мардук, с рибни дарове в храма на Есагил, имали нещастен край. Според сведенията Кубаба е нахранила един рибар, а в замяна го помолила да принесе улова си в храма на Есагил. Благосклонността на Мардук не закъсняла: "Нека бъде така", казал богът и с това "поверил на Кубаба, кръчмарката, властта над целия свят".
Някои източници предполагат, че тя е била член на управляващата династия на Киш и че е наследила трона от баща си. Други предполагат, че тя е била обикновена жена, която се е издигнала на власт благодарение на собствените си способности и харизма. Какъвто и да е случаят, ясно е, че Кубаба е била могъщ владетел, който е оставил трайна следа в Киш.
Царица Кубаба: значими постижения
В древната шумерска традиция царската власт не е обвързана с постоянна столица, а по-скоро се мести от място на място, дарявана от боговете на един град и прехвърляна по тяхно желание. Преди Кубаба, която е единственият член на Третата династия на Киш, столицата е в Мари в продължение на повече от един век, а след Кубаба се премества в Акшак. Синът на Кубаба - Пузер-Суен и внукът ѝ - Ур-Забаба, обаче временно преместват столицата обратно в Киш.
Фасада на храма на Инанна в Урук, Ирак. Женско божество, което излива животворна вода от съд. Кредит: Osama Shukir Muhammed Amin/ CC BY-SA 4.0
Едно от най-значимите постижения на Кубаба е построяването на храм, посветен на богинята Инана. Този храм се намирал в сърцето на Киш и бил един от най-важните религиозни обекти в региона. Смята се, че Кубаба е била предана поклонничка на Инанна и храмът е бил отражение на нейните религиозни вярвания и ценности.
Освен религиозните си проекти Кубаба е била и военен лидер, който е ръководил мощна армия. Смята се, че тя е разширила територията на Киш чрез поредица от военни кампании, които са спомогнали за утвърждаването на Киш като основна сила в региона. Военните умения на Кубаба са били важен фактор в нейното управление и са спомогнали за осигуряване на постоянното ѝ господство над Киш.
Историкът Мартен Стол (Marten Stol) пише в „Жените в древния Близък изток“ (Women in the Ancient Near East), че Кубаба е била известна като „смел войн“. С течение на времето й са били дадени различни епитети, като „тази, която управлява страната“ или „тази, която завладя царството“. Затова някои източници казват, че тя е била узурпатор. Според Ривка Харис (Rivkah Harris) в „Пол и възраст в Месопотамия“ (Gender and Aging in Mesopotamia) узурпирането на трона от мъж не е било „нито необичайно, нито отвратително събитие в историята на Месопотамия“, но е било много неодобрявано, ако го направи жена.
Защо е приключило нейното управление? Кубаба се сблъсква с опозиция от съперничещи си градове-държави и от самия град Киш. Някои твърдят, че е била свалена от собствените си поданици, докато други сведения сочат, че се е отказала от трона и се е оттеглила в уединение.
Наследство и легенди
С течение на времето царуването на Кубаба все повече се възприема като изключение от правилото, като нещо неестествено, защото е жена. Когато на земята се случват странни или „лоши“ неща, по-късните поколения казват, че това се дължи на „поличбата на Кубаба“.
Един древен пасаж казва, че раждането на бебе с мъжки и женски гениталии се дължи на „поличбата на Кубаба“. Тази връзка демонстрира несигурност относно възприятията за пола, свързани с нейното управление, тъй като са я виждали като преминаваща границата в мъжката територия на лидерството. Друг по-късен текст казва, че ако белите дробове на пациента не изглеждат добре, това се дължи на „поличбата на Кубаба“.
Освен това с течение на годините нараства объркването около разграничението между шумерската кралица Кубаба и богинята Кубаба, покровителка на сирийския град Каркемиш. Връзката между богинята и действителната историческа фигура е неясна и с течение на времето репутацията на богинята нараства, докато името на истинската жена изчезва от записите.
Стела, представяща богинята Кубаба, царство Каркемиш, изложба „Royaumes oubliés“, Лувър 2019. Кредит: Wikimedia Commons
Сега Кубаба е малко повече от бележка под линия в историческите книги и информацията, която имаме за нея, е ужасно оскъдна. Самото възкачване на Кубаба на трона е обрасло с легенди. Само по себе си то открито оспорва политическата хегемония на мъжа като цар, тъй като Кубаба с лекота поема мъжките задължения и надминава очакванията. Преодолявайки разделението между половете, тя нарушава естествения ред на нещата.
Изучаването ѝ се превръща в съществена част от разбирането на една от първите цивилизации в света. В хилядолетието след смъртта ѝ Кубаба била обожествявана и почитана като неохетска богиня, а предполагаеми местни нейни превъплъщения завзели властта в децентрализиращите се империи на Левантския пояс. Това само по себе си е ясен показател за нейната сила и влияние.
Историята на Кубаба остава завладяващ разказ за женската сила и можем само да се надяваме, че в бъдеще ще излезе повече информация.