Обвинение за длъжностно присвояване в особено големи размери е повдигнато срещу директора на Смолянския театър Румен Бечев, съобщи зам. окръжният прокурор на Пловдив Галин Гавраилов. „Трафик нюз“ съобщава, че Бечев е обвинен във връзка с разкритата афера, при която бе установено, че посредством престъпна схема през театрите в Разград и Смолян от бюджета на Министерството на културата са изтеглени няколко милиона лева. "В момента обвиняемият дава обяснения в Икономическа полиция. Той съдейства на разследването. Предвид напредналата му възраст и здравословното му състояние, му е наложена мярка за неотклонение „парична гаранция“ в размер на 15 000 лева. Забранено му е да напуска страната", допълни Гавраилов, който е и наблюдаващ прокурор по случая.
В понеделник стана ясно, че миналата седмица са арестувани директорът на театъра в Разград Левон Манукян, собственикът на IT компания Петко Писков и посредникът Ангел Георгиев. Манукян бе освободен срещу 50 000 лв. гаранция, след като даде показания пред съдия, в които съобщи, че "високопоставен служител от Министерството на културата го е свързал с Писков, който му е бил представен като мениджър на високо ниво".
Окръжната прокуратура е установила 80 лица, които са имали трудови договори в двата театъра, но на практика те са били с фиктивна заетост. Само са получавали пари, но не са имали никаква трудова заетост в двата театъра. В Смолян те са около 40 човека, още толкова са и в Разград. Като съучастник на директора е привлечен същият Петко Писков, който бе задържан като съучастник на директора на Разградския театър Левон Манукян.
Изтеглените суми в Смолян са два пъти по-малки от тези в Разград. Заплатите на фиктивните работници в Разград са били два пъти по-големи от тези на старите служители в театъра. Ако заплатите на по-старите служители са били около 1500, то новоназначените са вземали по 3000 лева. Допълнителното материално стимулиране в Разград е било по 25 хиляди лева на човек, а в Смолян – по 13-15 000. Наетите работници нямат нищо общо със сферата на изкуството – били са безработни или са работили като бармани, общи работници, електротехници, строители. Макар че сумите са им приведени с цел на по-късен етап да бъдат върнати на „промоутърите“, някои от тях успели да ги похарчат, като платили стари дългове или ги проиграли на казино. До този момент прокуратурата е възстановила около 250 000 лева. 170 хиляди са открити при първите обиски, а останалите са били върнати от хора в схемата.
Оказва се, че на мушката за различни по вид нарушения са и още редица други институции – Драматично-куклен театър „Константин Величков“ – Пазарджик, Драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград, Драматичен театър „Адриана Будевска“ – Бургас, Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ – Плевен. Това става ясно от доклад за извършен одит в посочените институции на звеното за вътрешен одит в Министерството на културата от края на 2023 г., когато министър на културата е Кръстю Кръстев.
КАКВИ СА НАРУШЕНИЯТА СПОРЕД АДФИ?
Разследваните културни институти са сключвали договори за разпространение на представления с външни продуцентски фирми.
Според хора от бранша схемата на действие в различните културни институции е сходна. Театрите получават готов продукт с много популярни артисти или пък такъв, който е изработен на собствената им сцена. Така наречените „мечки“ са гаранция за продажба на билети, спектаклите обикалят на турнета, организирани из България от продуцентските къщи, и продават пълни салони. В началото на периода на разследване всички участници в спектакъла са външни на трупата, но след промяната на Методиката за разпределяне на средства по чл. 23а от ЗЗРК се въвежда изискване 50 процента от участниците да са част от трупата. Така се стига и до сценария с назначенията. За да изпълнят критериите, директорите назначават, а после – когато представлението излезе от програмата – освобождават.
Според хора, които са работили в системата, продуцентите получават прихода от продажба на билети по време на гастролите, а театрите – субсидия от Министерството на културата. До средата на 2023 г. субсидията бе за 1 лв. приход от билет, МК дотира с 3 лв. Таванът на цена на билет бе 20 лв. Тоест – ако театърът е продал билет на стойност 20 лв., получава още 60 лв.
Тези пари бяха актуализирани от юни 2023 г., и базовият компонент за един лев реализирани приходи от продадени билети на собствени продукти стана – от 3 до 4.50 лв. за драматични спектакли, от 3.50 до 5.50 лв. за куклени спектакли и от 8.50 до 11 лв. за музикален продукт за институции като тази в Разград. Минималните размери на посочените суми се прилагат само в случай на недостиг на утвърдените за целта средства от бюджета на Министерството на културата за съответната година.
Как тези финансови потоци са преразпределяни, така че да избягат от радара на контролните отдели в МК, тепърва ще става ясно. Със сигурност обаче ще излязат още сериозни суми и нови продуценти, работещи по схемата.
Какво показват публичните данни от проверките на АДФИ?
Родопският драматичен театър „Николай Хайтов“ – Смолян също е даден на прокуратурата по същия чл. 19 от ЗДФИ. Обект на процесуални действия е договор с продуцентска къща „Ажур Пико“. От сайта на театъра става ясно, че вероятно става дума за спектакъла „Адски клюки“ с режисьор Ивайло Христов и актьори Евгени Будинов, Албена Михайлова и Кирил Ефремов.
Това обаче е само част от сериозния проблем, след като в последните си медийни изяви директорът Румен Бечев призна, че е назначил на щат 30 човека под давление на Петко Писков. Ставало дума за хора, които били ангажирани с турнета на театъра, а Бечев дори не ги познавал.
Тепърва ще излизат данни и за други институции. Индикациите са, че не само театрите са използвали подобни схеми с външни посредници.
Източникът на текста е „Трафик нюз“.